V diskusi k mému prozatím poslednímu zamyšlení nad hrou Pán hradu se objevila mimo jiné výtka, že řeším podružné věci (třeba napadání neutrálů), ale to zásadní mi uniká. A jednou ze zásadních věcí byla označena všeobecná nechuť hráčů stát se členy klanu. Proč nechtějí (zvláště noví) hráči vstupovat do klanu? Je na to asi těžké odpovědět, ostatně na fóru Nápadů se o tom už nějaký den mluví. Přesto se o to pokusíme.

Nejprve si ovšem musíme zodpovědět jinou otázku. A to je, proč lidé od Pána hradu odcházejí. Probereme tedy postupně dvě otázky:

  1. Proč hráč nějakou dobu po registraci opustí svoje panství?
  2. Proč hráč hraje dál bez přihlášení do klanu?

Na první otázku může být několik odpovědí:

  1. Hra mě nezaujala, ale zjistil jsem to, až když jsem se zaregistroval.
  2. Hra mě zaujala, ale nerozumím jí.
  3. Hra mě zaujala, dokážu se v ní orientovat, ale trvá to moc dlouho.
  4. Je spousta jiných činností a her, tohle mě prostě přestalo bavit.

První odpověď si asi zaslouží jen pokrčení ramen. Někdy je prostě ruka na klávesnici a myši rychlejší než hlava, takže se jen tak vyplní registrace, vyskočí na vás nepříliš upravený hrad, kousek od něj postávají dvě figury, další červená figurka je obklopena zelenými skřety, no a vy máte jen to okno rádce, který vás opět vítá (i když jste třeba právě ve hře poprvé) a tak nějak v kostce vám říká, co by se mělo dělat dál. Pokud vás taková situace nezaujme, neprahnete po tom dozvědět se víc, není rady ani pomoci.

Druhá možnost je už o něco zajímavější a dalo by se s ní něco dělat. Je zde totiž patrná vůle hráče do hry se pustit, která ale bohužel troskotá na vzájemném nepochopení. Co s tím?

  • Bylo by možné nabídnout hráči detailnější nápovědu, která by byla plná obrázků, odkazů a dalších vymyšleností. To je ovšem věc zapeklitá – jednak je to šíleně pracné, někdo by musel takovou podrobnou příručku připravit, následovala by redakce, při každé změně ve hře by bylo třeba provést úpravy, no prostě práce pro dalšího člověka na plný úvazek (skoro). Nemluvě o tom, že příliš komplikovaná příručka by mohla být dalším důvodem, který nováčka odradí.
  • Rozšířit pro případ nováčka (dejme tomu do 50 dnů ve hře) kolekci nabízených úkolů od rádce o podrobnější tutoriál, který hráče provede od označení figur, ovládacích políček v jejich dialozích, ovládání staveb, zvedání a přenášení břemen, pohyb po mapě, zahájení boje (včetně možností „útoku“ na překážku nebo budovu) a podobně. Tohle je především práce navíc pro programátory hry. Ale pokud by každý krok takového tutoriálu byl podložen nějakou drobnou odměnou, pak by nemuselo být toto řešení úplně od věci.

Třetí možnost odpadnutí hráče se jeví opět jako hodně problematická. Podle mého názoru je tempo hry odpovídající pro webovou multiplayerovou hru, ale většina hráčů vidí pohyblivé figurky a rázem se jim vybaví vzpomínky na nějakou lokální plošinovku, kde si skvěle zařádili během pár hodin v kuse. Tady by možná opět pomohlo přidání dalších úkolů od rádce s vidinou drobné odměny. Možná by stálo za úvahu nastavit zvýšenou produkci všem začátečníkům na týden či dva napevno bez nutnosti si ji zaplatit kredity. Těžko říct.

Úplně nejhorší se pak jeví čtvrtá možnost, protože pokud mě něco nebaví, tak to je pak těžká řeč. Přesto bych na třetí a čtvrtou okolnost možná přece jen nějaký lék měl. A tou je cílená provokace.

U jedné nejmenované německé hry mi chodí při dokončení každé budovy (nebo jen  jejího nového levelu) automatické e-maily, někdy i několik denně. To je značně otravné, přesto bych formu e-mailu tak úplně nezavrhoval. Pokud třeba týden nehrajete, určitě se to dá zjistit podle data posledního přihlášení. A pokud by takovému „absentérovi“ přišla e-mailem zpráva ve stylu: „Můj vládče, tvůj hrad chátrá, poddaní nevědí, co si mají počít…“ a podobně, pak by si možná řekl, že to přece jen zkusí. Třeba jenom zapomněl a uvítá upozornění, ťukne se do čela a jde hrát. Pokud mu ovšem mail nepřijde, přijdeme o takového hráče my. A to je škoda. E-mailová adresa je součástí registrace, tak proč ji nevyužít?

Tím jsme probrali odpadávání hráčů a můžeme se konečně podívat na ty klany. Proč tedy hráči do klanu nechtějí?

  1. Přihlásil jsem se do (předního) klanu, ale nechtějí mě
  2. Chci jen stavět hrad, ne bojovat
  3. Nechci se nechat komandovat

První možnost je zapeklitá, ale nikoliv neřešitelná. Takové zklamání může potkat kteréhokoliv hráče, myslí si, že v každém předním klanu hry (tedy klanu na prvních místech statistiky) na nováčky přímo toužebně čekají – a ono nic, přijde odmítnutí. V takovém případě by možná chtělo nějakou humornou formou a s nadsázkou úkol rádce na vstup do klanu zopakovat. A třeba i několikrát. Nabídnout všechny možnosti klanu, jako je společná zábava, ochrana před silnějšími soupeři, boje o artefakty s černými rytíři, boje o zlaté draky, svoje určitě přinesou i zamýšlené klanové úkoly.

Druhá odpověď je pouze příklad situace, kdy žádný z nabízených klanů hráči „nesedne“ , prostě si nemůže vybrat. To je těžká věc, možná by mohlo pomoci širší spektrum klanů – kromě obecně zakládaných bojových uskupení zaměřených na vítězství nebo vzájemné konflikty třeba založit klan pro lidi, kteří chtějí vážně jen v klidu stavět svoje hrady. Abych jen tak naprázdno neplácal, rozhodl jsem se už dříve takový klan založit. Naše Hospoda (s novými klanovými stránkami) už má svoje filiálky na serverech 1 a 2, připravuje se otevření filiálky Hospody na trojce, pětka a čtverka přibudou v souladu s technickými možnostmi. V té souvislosti bych rád připomenul iniciativu jednoho zkušeného hráče Lord George III, který se rozhodl věnovat začátečníkům ve hře v klanu Akademie, jenž bude naplno otevřen po restartu serveru 4. Takže pokud jste zkušenými hráči a máte co nabídnout, opakování věků ve stejném složení klanu už vás nebaví, pak možná právě založení nového klanu zaměřeného určitým specifickým způsobem může být tou výzvou, která vaši hru obohatí.

No a poslední třetí odpověď je opět příklad situace, kdy se hráč prostě odmítne s někým sdružovat, protože nepochopil, že právě klany a společná hra je to, co odlišuje webovou hru od lokální aplikace. Tady by snad mohla pomoci jedině osvěta, možná opět ono v první možnosti zmíněné opakování úkolu vstupu do klanu s různými argumenty.

Tak co říkáte? Probrali jsme otázku klanů důkladně? Pokud ne, můžete svými komentáři zahájit diskusi směřující k dalšímu podobnému rozboru, který nás posune dál. Určitě se diskusi bránit nebudu, naopak budu za ni vděčný. Mám ještě pár nápadů, ale už se mi osvědčilo, když je koriguji s míněním komunity. Vždyť přece my, co tyhle články píšeme a čteme, si nemusíme vysvětlovat, v čem spočívá výhoda webové hry…