Lexikon
Slovníček pojmů ze hry Pán hradu.
A
artefakty – artefakty jsou zbraně či různé věci, které u sebe může nosit většina jednotek. Artefakty zlepšují jednotce její vlastnosti, například meč zvýší útok, štít obranu atd.. Jednotka unese pouze osm artefaktů. Osm artefaktů stejného typu tvoří set (například skřetí set, trpasličí set).
B
bažinný dráček – nejslabší a nejpočetnější druh dráčků z dračího pokolení, má rád mokřady a přestože je to teprve dračí mládě, dokáže snadno zabít zbrojnoše či skřeta. Jako každý drak umí létat. Střelecké jednotky na něj mají bonus. Po zabití z něj zbyde zelená šupinka.
beranidlo – velice drahá, pomalá a slabá jednotka, která špatně bojuje, ale umí rychle bourat hradby a stavby. Jedině beranidlo dokáže bourat stavbu rychleji než se opravuje.
bílý hrdina – svého hrdinu můžeš vylepšit na bílého za 40 kreditů na půl roku. Bílý hrdina je stejně silný jako základní hrdina, ale uzdravuje se 2x rychleji a má navíc přídavnou kapsu na nesení libovolného artefaktu. Přídavná kapsa se velice hodí, když hrdina nese 8 artefaktů, může tak nést navíc lektvar, svitek, či libovolný jiný artefakt. Umožnuje tedy nést druhý artefakt stejného typu (třeba druhý meč). Pozor, přídavná kapsa slouží jen pro přenášení artefaktu, artefakt vložený do přídavné kapsy nezlepšuje svými vlastnostmi schopnosti hrdiny!
bílý mnich – extrémě silný kouzelník, který má na rozdíl od léčitele několikanásobně silnější útok, rychleji mu přibývá energie a sám se uzdravuje. Léčí i jiné jednotky. Nepotřebuje k bydlení kostel.
bílý zbrojnoš – o maličko silnější než modrý zbrojnoš, jeho specialitou je to, že se sám extrémě rychle uzdravuje. Lze ho získat za splnění úkolu od rádce. Nepotřebuje k bydlení kasárny.
body (dlouhodobé) – přidělují se v okamžiku postavení zlatého hradu – zlatý hrad 1000 bodů, stříbrný hrad 200 bodů, bronzový hrad 100 bodů, členství ve vítězném klanu 300 bodů
bomba – velice drahá jednotka na jedno použití. Po zapálení se zobrazí žlutý plamínek a bomba může kdykoliv během 30 minut vybuchnout. Výbuch zabije či zraní všechny jednotky v okolí až do vzdálenosti tří polí. Budovy nepoškozuje. V dílně zabírá dvě místa.
bronzový hrad – hrad 10. úrovně, předchůdce stříbrného hradu
C
cestování portálem – na začátku hry dostaneš hrad, který je na mapě umístěn v tebou zvolené oblasti (sever, jih, východ, západ). Nalevo od tvého hradu se nachází nefunkční portál, který v budoucnu využiješ k cestování mimo hranice svého hradu. Když portálu zvýšíš level, aktivuje se, a ty ho můžeš použít k cestování na jiné mapy. Jednoduše postavíš na portál až devět svých jednotek, zadáš souřadnice a odešleš je. Zmizí, a za nějakou dobu (podle vzdálenosti) se objeví v cíli. Aby jsi byl chráněn před ostatními hráči, je to zařízeno tak, že hráči tvůj hrad mohou napadnout jen tehdy, pokud máš portál povýšený na 3. level. Takže dokud si neaktivuješ 3. level portálu, jsi až do osmého levelu hradu v bezpečí před ostatními hráči. Můžeš si tak pohodlně hrát a neřešit politiku a sváry mezi klany.
Č
černý dráček – silnější než Skalní dráček, setkat se s ním lze jen velice výjimečně na nejvyšších levelech hradu. Jako každý drak umí létat. Střelecké jednotky na něj mají bonus.
černý rytíř – nejsilnější jednotka ve hře. Vyskytuje se na skřetích mapách mimo území hradu. Je schopen zabít desítky zbrojnošů, uzdravuje se nesmírně rychle a jeho specialitou je to, že pokud je raněn, chytře utíká z boje. Má u sebe nejsilnější artefakty celé hry.
černý zbrojnoš – nejsilnější typ zbrojnoše, sám se uzdravuje. Je to osobní stráž Černého rytíře. Nepotřebuje k bydlení kasárny.
D
dílna – stavba 2×2, možno stavět od 3. levelu hradu, umožní verbovat stavitele a později vyrábět vozíky a beranidla. Pokud staviteli (vozíku, beranidlu) zbouráš dílnu, a nemá jinou volnou, tak odejde.
diplomacie mezi klany – zakladatel(é) a velitelé mohou měnit vztahy s cizími klany pomocí těchto čtyř vztahů. Nastavení vztahů je jednostranné! Může se stát, že tvůj klan nastaví mír a nepřátelský klan válku. Pak jednotky tvého klanu nebudou moci napadat jednotky druhého klanu, ale oni budou moci napadat vás, protože oni mají válku a vy máte nastaven mír! Spojenci – nejvyšší forma přátelství mezi klany, jednotky tvého klanu nemůžou napadnout jejich jednotky. V míru – dobré vztahy mezi klany, jednotky tvého klanu nemůžou napadnout jejich jednotky. Varování – špatné vztahy mezi klany, k válce již není daleko… Ve válce – zde nejde o malý konflikt, klany spolu vedou dlouhodobou vyhlazovací válku.
divoké prase – velice slabé zvířátko, po zabití z něho zbyde 300 jídla k sebrání.
divokej kňour – poměrně silné zvíře, které se odváží zaútočit, když je zahnané do kouta. Po zabití z něho zbyde 1000 jídla k sebrání.
dráčci a draci – draci jsou hrabiví létající tvorové, kteří milují jen sami sebe. Létají po světě, plení lidská sídla a sbírají diamanty a drahé kovy, které si pak odnáší do svých doupat. Shromažďování pokladů je typická dračí vlastnost, čím větší má drak poklad, tím je mezi svými váženější. Obecně platí, že čím starší je drak, tím má větší poklad. Kdysi žilo na severu mnoho velkých draků, ale většinu z nich už vyhubili trpaslíci, kteří mají stejnou lásku k pokladům. Proto se lze setkat spíše s malými dráčky, kterých je mnohem více a kteří se živí prasátky. Jelikož dráčci umějí létat, mohou přistát ve tvém království či vesnici kdykoliv a kdekoliv. Většinou se ale dlouho nezdrží, sežerou prase, vypálí nějakou budovu a zase odletí pryč. Uplatit dráčka jde velice obtížně, ale protože umí létat, patří k velice ceněným jednotkám. Z mrtvého dráčka zůstává ležet na mapě artefakt kouzelná šupinka a za více šupinek lze na oltáři získat zajímavé dary.
důl na železo – viz huť
dům – stavba 1×1, za každého obyvatele, který bydlí v domě, dostáváš každou minutu jeden zlaťák
E
energie – každá jednotka má určitou energii, která se spotřebovává jejím pohybem, energie se pomalu každých 5 minut doplňuje. Spotřeba energie je ovlivněna terénem, po kterém se jednotka pohybuje. Po normálním terénu(tráva) je spotřeba 300 energie na políčko. Po náročném terénu (kopce, terén u lesa) se jde samozřejmě hůře – 450 energie na políčko. Lépe se chodí po cestičkách – hliněné snižují spotřebu o třetinu, kamenné na polovinu.
F
fontána – stavba 1×2, možno stavět od 7. levelu hradu, zdroj vody jako studna, ale vodou napojí 36 obyvatel.
G
H
hliněná cesta – stavba 1×1, Zrychluje pohyb po mapě, krok stojí pouze 200 energie na jakémkoliv terénu. Cesty staví jednotka stavitel.
hodnost – každá jednotka má po naverbování obvykle hodnost 0 a lze ji bojem vycvičit až na 9. level hodnosti. Za každého zabitého nepřitele se zvýší hodnost o +1, a tím se zvyší síla útoku, obrany a střely (u střelce) o +1. V 9. levelu je tedy jednotka o +9 silnější než základní.
hrad – hrad je centrem království a síla hráče se pozná nejrychleji podle levelu hradu. Čím vyšší je level hradu, tím lepší stavby můžeš stavět, a také máš odemknuty vyšší levely staveb. Zároveň, čím vyšší level hradu máš, tím na tvé království bude útočit více skřetů! Do hradu se vejde množství 5000 od každé suroviny, pak produkce stojí. Levelů hradu je dvanáct. Postavením osmého levelu se automaticky vylepší i portál, takže království je otevřené světu a ostatní hráči tě mohou napadat. Desátý, jedenáctý a dvanáctý hrad jsou výherní.
hrdina – unikátní, nejsilnější jednotka hráče. Každý hráč má jen jednoho. Zraněnému hrdinovi se pomaličku doplňuje život. Po smrti ho lze zdarma oživit v hradu, ale ztratí tři hodnosti (pokud je měl). Hrdina přechází spolu s hráčem do další hry.
huť (též označena jak důl na železo) – speciální stavba 3×3, huť je umístěna na opuštěném místě, ke kterému se lze dostat skrze portál. Huť neustále produkuje železo, které si kdokoliv může sebrat a odnést.
Ch
I
J
K
kamenictví – stavba 1×3, možno stavět od levelu 2 hradu, zvyšuje produkci kamene. Za každý level se zvýší produkce o +1 kámen.
kamenná cesta – stavba 1×1, zrychluje pohyb po mapě, krok stojí pouze 150 energie na jakémkoliv terénu. Cesty staví jednotka stavitel.
kasárna – stavba 3×2, možno stavět od levelu 2 hradu, cvičí zbrojnoše. Čím vyšší level kasárna má, tím vyšší počáteční hodnost má nově vycvičený zbrojnoš. Pátý level zvyšuje kapacitu kasárny na dvojnásobek. Pokud zbrojnoši zbouráš kasárnu, a nemá místo v jiné, tak odejde.
klan – sdružení hráčů ve hře, umožňují hráčům se spojit pod jednotné velení a síla klanu odrazuje nepřátele od útoku.
klanové fórum a klanová nástěnka – každý klan má své soukromé klanové fórum, kde se řeší strategie a vojenské záležitosti klanu. Vedení klanu by mělo důležité informace předsazovat nad ostatní zprávy (pomocí šipečky u každé zprávy) a přinutit všechny člany klanu, aby si vždy před vlastním odehráním nejprve přečetli tuto rudou „klanovou nástěnku“. Další vlastností klanového fóra je možnost psát diplomatické zprávy jiným klanům.
klanové hodnosti – klany mohou mít mnoho členů a je potřeba se v hráčích dobře vyznat. Kdo má největší důležitost? S kým diplomaticky jednat? Kdo je postradatelný? To vše lze rychle vyčíst z pěti klanových hodností. V tabulce klanu jsou hráči seřazeny nejprve podle hodnosti a až pak podle počtu bodů. A tvá hodnost také určuje, zda-li můžeš ovládat jednotky ostatních členů klanu (o tom je napsáno níže). Zakladatel – nejvyšší hodnost, má ji hráč, který klan vytvořil, může ji dát více členům, může kohokoliv vyhodit. Velitel – druhá nejvyšší hodnost, velitelé se zakladatelem(li) obvykle vedou diplomatická jednání a řídí bitvy. Veterán – dává se obvykle prověřenému, zkušenému a užitečnému člen klanu. Člen – běžný, řadový člen klanu, který už není nováčkem, ale pro klan nemá až takový význam jako veterán. Nováček – neprověřený člen klanu, dává se nově příchozím hráčům, kteří si „plné členství“ ještě nezasloužili.
kostel – stavba 2×3, možno stavět od levelu 8 hradu, cvičí mnicha – léčitele, který hojí rány živým jednotkám. Pokud léčiteli zbouráš kostel a nemá jiný volný, tak odejde.
kovárna – stavba 2×2, možno stavět od levelu 2 hradu, zvyšuje produkci železa. Za každý level se zvýší produkce o +1 železo.
kredity – vnitřní měna hry; kredity lze získat za odměnu nebo koupit (přispějete tak na vývoj hry a provoz serveru); kredity není možno přesouvat mezi hráči (ani v rámci účtu); kredity lze koupit pomocí SMS (v ČR a SR) nebo převodem z účtu; kredity je možné získat i za přivedení nových hráčů
L
léčení jednotek – Hrdina, skřeti, trpaslíci a zvířátka se umí pomaloučku léčit sami, každých 10 minut jim přibude zdraví dle vlastnosti přírůstek léčení. Ostatní jednotky se léčit sami neumí. Zde jsou možnosti, jak je vyléčit. Lektvary zdraví – skřeti a trpaslíci u sebe mají občas lektvar života, když ho použiješ, životy přibudou. Amulet života – černý rytíř má u sebe občas amulet života, který léčí rychlostí jeden život za 10 minut. Léčitel – v 8. levelu hradu můžeš postavit kostel a naverbovat léčitele, svou energií umí uzdravovat jednotky. Kredity – za 3 kredity můžeš vyléčit libovolnou svou jednotku (léčit lze jen jedenkrát za 8 hodin)
léčitel – velice slabá jednotka, ale umí léčit vojáky na bojišti. Čím vyšší hodnost má léčitel, tím lépe léčí a stejně jako střelec na větší vzdálenost. Pozor, léčitel neléčí automaticky sám, každé léčení určuješ ty! Stojí-li na kopci či střelecké výspě, léčí na větší vzdálenost. Dokáže obětovat dračí šupiny na oltáři.
ledový dráček – silnější než Rudý dráček, setkat se s ním lze na vyšších levelech hradu a na zmrzlých místech. Jako každý drak umí létat. Po zabití z něj zbyde modrá šupinka.
lom – speciální stavba 3×3, lom je umístěn na opuštěném místě, ke kterému se lze dostat skrze portál. Lom neustále produkuje kámen, který si může kdokoliv sebrat a odnést.
M
mlýn – stavba 1×2, možno stavět od levelu 6 hradu, zvyšuje velikost sklizně z obilných polí.
modrý střelec – má silnější střelu než klasický střelec ze střelnice. Nepotřebuje k bydlení střelnici. Pozor, střelec nestřílí automaticky sám, každý výstřel určuješ ty! Stojí-li na kopci či střelecké výspě, má větší dostřel.
modrý zbrojnoš – silnější než zbrojnoš. Lze ho získat za splnění úkolu od rádce. Nepotřebuje k bydlení kasárny.
N
O
obilné pole – stavba 2×2, pole lze založit na farmě. Nejprve hráč musí zasít a počkat až obilí vyroste, to trvá okolo 21 hodin. Pak může úrodu sklidit, její velikost je náhodná, obvykle okolo 3000 až 6000 jídla. Mlýn významně zvyšuje velikost sklizně!
odměny – v okamžiku postavení hradu se přidělují odměny v kreditech – zlatý hrad 100 kreditů, stříbrný hrad 20 kreditů, bronzový hrad 10 kreditů, členství ve vítězném klanu 5 kreditů
oltář – speciální stavba 3×3, Je to vyjímečná stavba, která se nachází okolo středu mapy [200|200]. Mnich – léčitel může na oltáři obětovat dračí šupiny a získat za ně různé speciální jednotky či artefakty. Také umožňuje opravovat či vylepšovat artefakty. Čím více šupin je obětováno, tím skvělejší jsou dary bohů.
oprava artefaktu – všechny artefakty, které vlastníš, se den za dnem poškozují. Artafakty, které mají u sebe počítačem řízené jednotky (např. skřeti) se nepoškozují. Když je artefakt zcela nový, má stav 100%. A každý den se všechny artefakty poškodí o 3% (procento o půlnoci, další v 8:00 a 16:00). Pokud by se artefakt neopravoval, za 34 dní se rozpadne na prach. Artefakt lze opravit za kredity. Nejlevnější skřetí a lidský artefakt lze opravit celý za 1 kredit. Pokud hráč složí artefakty do setu, tak se modře rozsvítí a jejich oprava stojí polovinu.
P
palce – členové klanu (kromě nováčků) si mohou navzájem dávat pochvaly, říkáme jim Palce. Pokud ti jiný člen pomůže, nebo se ti zamlouvá jeho hra, můžeš mu dát palec. Udělené palce se nasčítávají a ukazují tak, kdo je v klanu oblíbený více a kdo méně.
panoš – viz zbrojnoš panoš
pila – speciální stavba 3×3, pila je umístěna v lese napravo od tvého království a také různě po mapě světa. Neustále produkuje dřevo, které si může kdokoliv sebrat a odnést.
portál – stavba 3×3, portál vlastníš již od začátku, leží vlevo od tvého hradu, ale je rozbitý. Postavením druhého levelu se portál aktivuje a umožní ti posílat vojsko do opuštěných končin mapy. Třetí level portálu umožní hráči posílat vojsko do jiných království. Pozor, je zde podmínka, že i hráč, ke kterému chceš vojsko poslat, musí mít také postaven třetí level portálu. Postavíš-li tedy třetí level, tak zároveň otevřeš nepřátelům cestu ke svému hradu! Portál není možné zbořit. Pozor, osmý level hradu ti automaticky vylepší portál na 3. level, ostatní hráči tě tak budou moci napadat!
Q
R
rádce – vousatý stařešina, který dává rady do hry a questy
radnice – stavba 2×3, možno stavět od levelu 4 hradu, každý level radnice umožní staviteli postavit jednu vesnici na jiné mapě. Nemá význam stavět více Radnic, platná je pouze ta nejvyšší. Zboření radnice znemožní ve vesnicích stavět nové stavby a opravovat poškozené.
registrace – vytvoření herního účtu nebo vytvoření nového hráče v rámci stávajícího účtu; při registraci dostává hráč 5 kreditů; účet smí být jen jeden; v daném okamžiku může mít každý maximálně jednoho hráče na každém serveru
rudý dráček – druhý nejpočetnější zástupce dráčků, má rád prosluněná a suchá místa. Je o trochu silnější než Bažinný dráček. Jako každý drak umí létat. Střelecké jednotky na něj mají bonus. Po zabití z něj zbyde červená šupinka. Jako každý drak umí létat.
Ř
S
sebevražda jednotky – všechny jednotky, které vlastníš, můžeš usmrtit. Smrt nastane až za 24 hodin. Občas se to hodí, když máš jednotku někde zabarikádovanou a nejde s ní hnout. Nebo když odešleš vojáky na 2 dny pryč a doma tě mezitím napadnou. Nebo když chceš v dílně verbovat jiné jednotky než ty, co již máš. Když jednotka zemře, nechá na mapě suroviny a artefakty, co nesla.
server – jeden svět z gigantickou mapou (400×400 čtverců); v současné době běží 5 serverů
skalní dráček – silnější než Ledový dráček, setkat se s ním lze jen velice výjimečně na nejvyšších levelech hradu. Jako každý drak umí létat. Střelecké jednotky na něj mají bonus.
skladiště – stavba 3×2, možno stavět od levelu 2 hradu, zvyšuje maximální množství zásob všech surovin, které se vejdou do pokladnice hráče.
skřet – obyčejná, slabá, zbabělá skřetí jednotka.
skřet se štítem – o něco odvážnější než skřet, s lepší obranou. Jeho štít mu poskytuje výbornou ochranu před střelci.
skřet sekerník – o něco odvážnější než skřet, s lepším útokem.
skřeti – skřeti jsou odporná, nízká rasa, která znepříjemňuje život celému království. Mají tunely hluboko v zemi, kde se množí a odtud vylézají. Jsou shrbení, zlostní, mají tmavou zelenou kůži. Mají dlouhé opičí paže, plochý obličej a žluté, špičaté zuby. Jejich krev je černá a studená. Jsou to kanibalové živící se mrtvolami a často hořkým masem svých vlastních příbuzných. Jsou to krutí bojovníci, útočí nejraději ve větším počtu v přesile. Skřeti se množí v doupěti v horách (to nelze zničit). Čím větší je království hráče, tím více se množí i skřeti a jsou i odvážnější. Nestrpí nikoho v okolí svého doupěte. Napadají vojáky i stavby v království. Za každého zabitého skřeta získává jednotka hráče vyšší hodnost.
skřetí šaman – speciální skřetí jednotka, kromě boje zblízka umí i střílet blesky na dálku! Nepodceňujte ho, je silnější než obyčejní skřeti. Stojí-li na kopci či střelecké výspě, má větší dostřel. Dokáže obětovat dračí šupiny na oltáři.
skřetí velitel – nejsilnější skřetí jednotka. Je velice silný, pozor na něj! Je schopen sám zabít hrdinu. Často se vrhá sám slepě do útoku, když jeho podřízení skřeti váhají. Je dobré ho napadnou více vojáky naráz.
statek – stavba 3×2, umožní zakládat zeleninová a později i obilná pole.
stavitel – lidská, která se verbuje v dílně, tu můžeš postavit ve 3. levelu hradu. Stavitel je slabá, ale velice užitečná jednotka, protože umožňuje stavět cesty a zdi i mimo stavební prostor hradu. Kromě stavitele umí stavět také trpaslík stavitel, pokud se ti ho podaří uplatit. Stavitel může stavět cesty, palisády, kamenné cesty, kamenné hradby, střelecké výspy a vesnice. Stavitel umí i bourat. Jedině stavitel dokáže zbourat cestu a střeleckou výspu. Stavitel potřebuje na stavbu vždy 600 energie.
střelec – slabá jednotka, která špatně bojuje, ale má unikátní vlastnost – střelu z dálky. Čím vyšší hodnost má střelec, tím dostřelí na větší vzdálenost a také více zraňuje. Střelec má bonus na šermíře. Pozor, střelec nestřílí automaticky sám, každý výstřel určuješ ty! Stojí-li na kopci či střelecké výspě, má větší dostřel.
střelecká výspa – stavba 1×1, všechny střelecké a léčitelské jednotky stojící na výspě mají o +1 větší dosah střelby či léčení. Stejný efekt mají na mapě také kopce. Bonus výspy se ale s bonusem kopce nesčítá. Výspa nezvyšuje jednotkám obranu.
střelnice – stavba 3×1, možno stavět od levelu 4 hradu, produkuje střelce. Čím vyšší level má, tím vyšší počáteční hodnost má nově vycvičený střelec. Pokud střelci zbouráš střelnici, a nemá jinou volnou, tak odejde.
stříbrný hrad – hrad 11. úrovně, předchůdce zlatého hradu
studna – stavba 1×1, studna produkuje vodu pro čtyři obyvatele. Vyšší level pro osm. Není-li voda, obyvatelé odchází.
Š
šermíř – jednotka s velikým útokem, ale malou obranou a životy. Má bonus na všechny lidské jednotky, je postrachem zbrojnošů. V kasárně zabírá dvě místa. Všechny střely a blesky (šaman) ho 2x více zraňují! Šermíř je bonusová jednotka, verbovat ho mohou v kasárně level 4 (hrad 7) jen hráči, kteří si koupili během posledních 90 dnů alespoň jednou kredity. Kdo si nekoupil kredity a přesto jich má hodně, může si aktivovat verbování šermíře na 90 dnů za 6 kreditů.
T
trpaslíci – trpaslíci jsou prastará rasa kovářů a válečníků, jejich řemeslnému umu se nikdo nedokáže rovnat. Jsou od přírody zakrslí, ale malý vzrůst je více než kompenzován jejich výdrží a tvrdohlavostí. Sídlí hluboko v horách, odkud se vydávají na toulky po celém světě. Cestují v malých skupinkách za obchodem či rudnými žilami. Všichni do jednoho nesnáší skřety a kdekoliv na ně narazí, okamžitě zaútočí. Milují pivo a zlato, a za tučný obnos se rádi nechávají najmout do služeb hráče. Trpaslíci cestují světem, nenápadně procházejí nikým nespatřeni kolem království hráčů (možná právě teď jdou kolem tvého…). Když ale vidí, že je nějaké království napadené skřetí přesilou, neváhají a dají se s nimi do boje. Jsou to stateční bojovníci, z boje nikdy neutečou. Jejich skvělá brnění vydrží mnoho ran. Pozor, pokud máte ve svých službách uplaceného skřeta, trpaslíci se ho budou snažit zabít také!
trpaslík obránce – trpaslík s velikým štítem a obrovskou obranou. Není to moc silná jednotka, ale dokáže na sebe nalákat soupeře a vydrží po dlouhou dobu mnoho jejich ran i střel. Jeho místo je na špici útoku. Za něj je vhodné umístit střelce nebo pomocné jednotky pro napadání soupeře z boků.
trpasličí stařešina – nejsilnější trpasličí jednotka, jeho ohromné kladivo je legendární. Máte tu čest s šlechticem, stařešinou svého rodu. Je nesmírně bohatý, pyšný a silný. Skřetí velitele si dává k svačině! Je velice těžké ho získat na svou stranu. Komu se to povede, má veliké štěstí.
trpaslík stavitel – slabá trpasličí jednotka. Je to zručný kovář a horník, co hloubil šachty v legendární Mórii. Unese na zádech hodně nákladu. Pokud ho hráč uplatí, může s ním stavět stavby (a bourat) stejně jako se stavitelem.
trpaslík střelec – v přímém boji nejslabší trpasličí jednotka. Ale dokáže střílet na větší vzdálenost než lidský střelec a jeho šípy více zraňují. Pokud se ti podaří ho uplatit, je nejvhodnější ho umístit do obrany za zeď, odkud může na velkou vzdálenost odstřelovat skřety. Stojí-li na kopci, má větší dostřel.
trpaslík válečník – je to bojovník tělem i duší. Trénovaný na boj se skřety a draky. Velice silná jednotka s velikým útokem i skvělou obranou. Dokáže se postavit i skřetímu veliteli.
truhlárna – stavba 2×2, možno stavět od levelu 2 hradu, zvyšuje produkci dřeva. Za každý level se zvýší produkce o +1 dřevo.
tržnice – stavba 2×2, možno stavět od levelu 3 hradu, umožňuje obchodovat se surovinami. Za každý level umožní provést větší obchody.
U
unikát – viz zbrojnoš panoš
uplácení jednotek – některé počítačem řízené jednotky (skřeti, trpaslíci, prasata) jdou uplácet. Většina má dost hrdosti a uplatit nejde vůbec, ale dá se říci, že v průměru je každá třetí jednotka uplatitelná. Pokud se ti povede jednotku uplatit, přechází do tvých služeb a ty ji můžeš ovládat úplně stejně jako své vlastní jednotky. Nediv se, když se ti mnohokrát nepovede jednotku uplatit, je to normální. Opatruj si dobře uplacené jednotky a nenech je zemřít, protože na rozdíl od zbrojnošů nepotřebují místo v kasárnách. A pozor, až budeš útočit na cizí hrad, všechny uplacené jednotky ti může obránce zkusit uplatit! Ve vesnicích to nejde.
V
velitelství klanu – stavba 2×2, možno stavět od levelu 3 hradu, umožňuje založit klan. První level omezuje velikost klanu na 10 členů. Za každý další level se zvyšuje počet členů klanu o +10. Limit se určuje podle nejvyššího levelu kteréhokoliv člena klanu. Pokud je velitelství zbořeno, nic se nestane, pouze nelze verbovat nové členy, dokud se nepostaví nové.
vesnice – stavba 3×3, vesnice slouží k tomu, aby hráč mohl obsadit jiné mapy a stavět tam stejným způsobem, jako je zvyklý stavět okolo hradu. Díky vesnicím mohou být příjmy království mnohem větší. Ve 4. levelu hradu můžeš postavit Radnici. Jakmile se Radnice dostaví, tvůj stavitel (z Dílny) může odcestovat portálem na jinou mapu a tam postavit vesnici (stavitel může vesnici postavit pouze na políčku vpravo a nebo dole od něj). Dobře zvol místo, kde vesnici postavíš. Zkus najít volný prostor na stavění, ideálně 9×9 polí velký, a vesnici postav doprostřed. V 8. levelu hradu můžeš zvýšit level Radnici, to ti umožní postavit druhou vesnici. A konečně v 9. levelu hradu ti 3. level Radnice umožní založit třetí vesnici.
vila – stavba 2×2, možno stavět od levelu 5 hradu, bydlí v ní 20 obyvatel, v posledním levelu až 36 obyvatel. Za každého obyvatele dostáváš jeden zlaťák.
vlajka – při registraci si hráč vybírá vlajku a erb
vozík – Pracovní, pomalá a křehká jednotka, slouží k přesouvání velikého množství surovin a artefaktů, které by voják a ani hrdina neunesl. Čím vyšší má vozík hodnost, tím více uveze surovin. Dále umí převážet libovolné artefakty v přídavných kapsách. To se hodí například v bitvě, kam může přivést lektvary a nebo po bitvě sesbírat artefakty po padlých. Za vození surovin do hradu získává vozík zkušenosti a hodnost. První přídavnou kapsu získá vozík na 3 hodnosti, druhou na 6. a třetí kapsu na 9 hodnosti. Pozor, přídavné kapsy slouží jen pro převážení artefaktů, artefakt vložený do přídavné kapsy nezlepšuje svými vlastnostmi schopnosti vozíku!
vyléčení – za 3 kredity vyléčí danou jednotku (zdraví) do maxima; službu je možno použít 1x za 8 hodin
vyznamenání – vedení klanu (zakladatel a velitelé) může odměňovat své hráče vyznamenáním za dobrou práci pro klan. Vyznamenání mají podobný účel jako palce. Ukazují, který člen klanu je oblíbený více a který méně. Vyznamenání je více typů a liší se cenou v palcích. Pokud má klan dostatek našetřených palců, které mu přibývají každé tři dny podle počtu hráčů, může kdokoliv z vedení udělit libovolnému členu vyznamenání (ale sám sobě ne). A obdarovanému členu jsou zároveň připočteny palce dle hodnoty vyznamenání.
W
X
Y
Z
zahrádka – stavba 1×1, lze ji založit na farmě. Nejprve hráč musí zasít a počkat až rostliny vyrostou, to trvá okolo 21 hodin. Pak může úrodu sklidit, její velikost je náhodná, obvykle okolo 250 až 500 jídla.
zbrojnoš – základní bojová jednotka. Je slabší a pomalejší než hrdina. Cena zbrojnoše je 2000 zlatých, 1000 jídla a 1000 železa. Při dostatku surovin se zbrojnoš vycvičí ihned.
zbrojnoš panoš – osobní stráž krále (hrdiny). Je jen o maličko silnější než řadový zbrojnoš. Unikátní je v tom, že nepotřebuje k bydlení kasárny.
zbrojnoš zelenáč – nejslabší typ zbrojnoše. Je slabší než zbrojnoš z kasáren. Lze ho získat za splnění úkolu od rádce. Nepotřebuje k bydlení kasárny.
zdi a palisády – stavba 1×1, staví je stavitel a slouží k obraně před nepřátelskými jednotkami. Pozor, maximální počet všech postavených zdí na jedné mapě může být pouze 40! Víc postavit nejde. Je to ochrana před zastavěním celé mapy.
zdraví – každá jednotka má své zdraví, které může být sníženo bojem; u některých jednotek se zdraví časem doplňuje, u některých je třeba k vyléčení použít kredity
zlaté prase – je o trochu silnější než divoké prase, získat ho lze za splnění úkolu rádce. Po zabití z něho zbyde 300 jídla k sebrání.
zlatej kňour – je o trochu silnější než divokej kňour, získat ho lze za splnění úkolu rádce. Po zabití z něho zbyde 1000 jídla k sebrání.
zlatý dráček – nejsilnější z malých dráčků, setkat se s ním lze velice výjimečně na 11. levelu hradu či na speciálních místech světa. Jako každý drak umí létat. Střelecké jednotky na něj mají bonus.
zlatý hrad – cíl hry, hrad 12. úrovně
zuřivost – za 1 kredit si na hodinu můžete zdvojnásobit sílu základního útoku dané jednotky; službu je možné použít 1x za 8 hodin
zvířata – zvířata jsou nestranná, snaží se přežít jak jen se dá. Ale občas se nechají vyprovokovat a zaútočí sama od sebe. Po zabití po nich zůstává jídlo. Podle velikosti zvířete můžeš odhadnout, jak silné bude v boji. Zvířata jdou docela snadno ochočit (uplatit) trochou jídla. Se smečkou prasat se už dá docela dobře útočit, samozřejmě v početní přesile, ideálně čtyři na jednoho. Prasata se také mohou hodit na odlákání skřetů, protože skřeti se ochočené prase snaží zabít a poběží za ním. Také dráčci rádi žerou prasátka a často je jejich vůně přivábí k hradu.
zvýšená produkce – za 5 kreditů se na týden zvýší produkce všech surovin kromě jídla (dřevo, kamení, železo) a produkce zlata o jednu jednotku
Ž
život – viz zdraví